با مهفوم هاست(Host) و دامین(Domain ) آشنا شوید

با مهفوم هاست(Host) و دامین(Domain  ) آشنا شوید

با مهفوم هاست(Host) و دامین(Domain  ) آشنا شوید


دامنه یا دامین چیست ؟

معمولا دامنه سایت، آدرسی است که به یک سایت اختصاص داده می شود. هر دامنه دارای بخش های مختلفی است. مثال زیر را در نظر بگیرید:

WWW.A.B.C

WWW که بخش همگانی برای همه دامین هاست.

A در حقیقت نامه دامنه است که به صورت مجزا برای هر سایت به صورت انحصاری لحاظ می شود. مثلا بخش A برای وب سایت گویا آی تی، Gooyait است.

B: در قسمت B معمولا بخشی ارائه می شودکه به حوزه کاری و دسته بندی خاصی از حوزه فعالیت لحاظ می شود. مثلا در آدرس www.a. .sch.ir، عبارت schبیانگر مدارس می باشد.

و اما بخش c که مربوط به کشور و محل و گاهی حوزه ها به صورت گسترده لحاظ می شود. مثلا ir  بیانگر سایت های ایرانی است.

پسوند دامنه ها مختلف می باشند و هر یک برای سایت ها و کشور های خاصی به کار برده می شوند که هر پسوند معنای خاصی دارد به عنوان مثال دامنه IR مربوط به ایران می باشد و دامنه  ORG برای سازمان ها به کار برده می شود در کل به آدرسی که شما برای سایت خود ثبت می کنید یک دامنه یا دامین می گویند .

 Domain  نام سايت است . هنگامی كه نامی را برای سايت خود ا نتخاب می كنيد بايد ابتدا آن را در اينترنت ثبت نمائيد . شما نمی توانيد نام سايتی كه قبلا در اينترنت ثبت شده ، مجددا به ثبت برسانيد و هينطور كسی نمی توا ند سايتی با نام سايت شما ثبت نمايد . به عبارت ديگر نام سايتها منحصر به فرد است.

  - 1 نام دامین یک نام واحد برای یک سایت می باشد مانند Microsoft.com 

 - 2 یک نام دامین باید ثبت شود .

  - 3 پس از ثبت نام دامنه های مورد نظر، اطلاعات سایت شما اعم از آدرس IP اینترنتی شما در یک DNS Server ثبت می گردد.

 DNS - 4 مخفف Domain Name System می باشد . یک DNS Server عهده دار اطلاع رسانی به کامپیوتر های دیگر موجود در اینترنت درباره نام دامین شما و آدرس سایت شما می باشد .



ثبت   : DOMAIN  

1-  برای ثبت نام دامین مورد نظر باید به شرکتهایی که این خدمت را ارائه میدهند مراجعه نمایید. پس از ذکر نام دامین چک می شود که آیا دامین مورد نظر با پسوند دلخواه شما به صورت آزاد وجود دارد یا اینکه قبلا ثبت شده ا ست. در صورت آزاد بودن نام دامین با پسوند دلخواه، می توانید ا قدام به اجاره آن نمایید .

2-  دامینها برای مدت زمان معیین اجاره می شوند .

3-  صاحب دامین می توا ند قبل از به سر آمدن زمان اجاره دامین آنرا تمدید نماید .

4-  اگر قبل از به سر آمدن زمان اجاره یک نام دامین، این دامین تمدید نگردد احتمال از دست رفتن دامین وجود دارد .


نام دامنه :

نام دامنه متشکل از ۳ الی ۶۴ حرف، عدد یا خط تیره (بدون فاصله) است که با اولویت درخواست ثبت می گردد  .

اگرشخصی بانامی مشابه نام انتخابی شما دامنه ای را ثبت کرده باشد شما بایدنام دیگری را برگزینید یا پسوندآن را تغییردهید  .

البته قابل ذکراست  دامنه باتوجه به حق ا لثبت پرداختی شما معتبر می باشد .


پسوند دامنه :

انتخاب پسوند برای یک آدرس ا مری ا جباری ا ست  .

پسوندهای متفاوتی بامعانی مختلف وجود دارند که هریک برای کاربرد جداگانه ای مورداستفاده قرار می گیرند . شما باید باتوجه به هدف ونوع رویکردتان پسوندی را انتخاب کنید .


پسوند های رایج عبارتند از:

 .com (Commercial) سایتهای تجاری

 .net (Network) شبکه

 .org (Organization) سازمانی یا غیر انتفاعی

biz : (Business) شغلی – تجارتی ،تجارت الکترونیکی

. ir (Network)  شبکه

پسوند های دو حرفی نمایانگر دامنه های کشوری و ملی میباشند ،که در انتهای نام Domain ها قرار می گیرند.


هاست چیست؟

هاست در واقع یک کامپیوتر تحت شبکه و آنلاین است که اطلاعات و فایل های سایت شما بر روی این کامپیوتر قرار می گیرد و پس از ست شدن با دامنه شما وقتی کاربر آدرس دامنه شما را تایپ کند سایت شما از روی میزبان یا همان ها ست فراخوا نی می شود و در مرورگر و کامپیوتر کاربر نمایش داده می شود, ها ست ها سیستم عامل ها و نوع های مختلف و متفاوتی دارند که اصولا ویندوز و لینوکس می باشد که هر یک برای کار ها و زبان های برنامه نویسی تحت وب خاصی می باشند .

Host، فضايی از يك كامپيوتر متصل به ماهواره و اينترنت ا ست كه به سايت شما اختصاص داده می شود.

اين كامپيوتر همانند كامپيوتر های معمولی دارای Hard - Ram - Cpu و ... است + پهنای باند كه از اين طريق به اينترنت وصل می شود.

همانطور كه در كامپيوتر شخصی شما برخی از برنامه ها كار نمی كنند (چون نرم افزار آن در كامپيوتر شما پياده نشده است) در اين كامپيوتر هم به همين گونه است.

هاست فضا و اطلاعات سايت شما بايد بر روی يكی از كامپيوترهای ميزبان که 24 ساعت متصل به اينترنت است قرار گيرد تا ديگران بتوانند در هر لحظه از شبانه روز به آن دسترسي داشته باشند. در حقيقت ميزبان يا هاست ، تمام يا بخشي كوچك از فضاي يك كامپيوتر هميشه متصل به اينترنت است كه به مرورگرها اين امكان را مي دهد كه با تايپ دامنه شما در بخش مرورگر خود ، بتوانند به صفحات وب سايت شما دسترسي پيدا كنند و يا برنامه اي خاص را براي ايجاد آن صفحات اجرا كنند.

فضای هاست داراي يك آدرس اينترنتي منحصر بفرد بنام IP ، يك حوزه منحصــر بفرد و يك نام منحصـر بفــرد كه كامپيوتر شما را در شبكه مي شناساند ، مي باشد . بعبارت ديگر ، ميزباني يك سايت عبارتست از فراهم نمودن محلي مناسب بعنوان پايگاه اصلي براي ارسال و دريافت اطلاعات از طريق اينترنت که در اصطلاح فني به آن Web Hosting گفته می شوند.


مفهوم دیتابیس هاست چیست؟

دیتابیس هاست، در واقع بیانگر فضایی و پایگاهی است که روی هاست ایجاد می شود، تا کاربر بتواند، آن را برای جمع آوری و قرار دادن اطلاعات سایت، برنامه نویسی و برنامه ریزی کند.

معمولا برای مدیریت دیتابیس نیاز به نرم افزارهای متفاوتی است اما هاستینگ ها برای راحتی کار کاربران، اقدام به ایجاد فرصت هایی کرده اند که بدون نیاز به انواع نرم افزارها می توانند از طریق هاست، دیتابیس خود را تعریف کرده و کاربر دیتابیس را هم تعریف کنند و نیاز خود را مرتفع کنند.


امین هاست : Host به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم میکند.

این فضا توسط شرکت‌های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود.

برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه دا شت که عبارت اند از :

میزان فضا (Quata) : مثلا 100 مگابایت، 1 گیگابایت، …

نوع هاست : ویندوز یا لینوکس

کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.

تعداد اکانت‌های ایمیل

تعداد دیتابیس‌ها

میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.

پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

دامنه هایی با پسوند عمومی مثل net یا com در سازمانی به نام Domain Name Register   Center ثبت می شود. اگر شما بخواهید دامنه ای ثبت کنید مشخصات شما را می خواهند. خواستن مشخصات به این دلیل است که مشخصات شما در پایگاه Whois ثبت شود و از دزدیده شدن دامنه شما جلوگیری شود  .


 Whois چیست؟ کجاست؟ Whois یک پایگاه وابسته به سازمان ثبت دامنه است که با جستجوی هر دامنه DNS ، نام مشخصات مالک و نام ثبت کننده نمایش داده می شود که آن را در سایت های اجاره دامنه حتما دیده اید .


DNS دامنه چیست؟ مانند آجرهای یک خانه است. آدرس DNS

ns1.server.com

ns2.server.com

DNS برای این که هاست شما به دامنه شما مربوط شود ، تنظیم می شود. سرور های ns1 ممکن است قطع باشند به  کار کند. Data Center هاست شما از بین برود ، DNS های شما نیز از بین می روند تا دامنه بدون هاست شما از بین برود .

هاست یا Host یعنی چه؟ با توضیحات بالا فهمیدید که هاست و دامنه به یک دیگر وابسته اند. هاست (Host) در زبان انگلیسی به معنی میزبان است. یعنی میزبانی سایت شما برعهده  شرکتی است که شما انتخاب کردید . Host یک کامپیوتر تحت شبکه است که توسط cpanel سایت شما کنترل می شود. محتوای این کامپیوتر یک سیستم عامل است که شما انتخاب کردید لینوکس یا ویندوز. و در درایو های دیگر محتوایی که شما از طریق cpanel برای سایت خود ریخته اید وجود دارد. پس Host هم یک کامپیوتر است که با وسایل جانبی پیشرفته و مودم های مخصوص ، به cpanel متصل شده و در شبکه اینترنت پخش می شود. برای این هاست ها باید حتما DNS دامنه تنظیم شود. ممکن است بگویید من و دوستم از یک هاست خریده ایم ولی DNS هایمان فرقی ندارد. چرا ؟ DNS پروتکل خاصی ندارد و تنظیمات DNS نیز توسط مرورگر ها قابل مشا هده نیست .  DNS فقط شامل یک نشانی نیست بلکه به طور اتوماتیک یوزرنیم و پسورد هاست مربوطه نیز در هاست ها به آدرس DNS فرستاده می شود تا بتوان کنترل DNS را در دست گرفت  .

هاست VPS چیست؟ هاست VPS فقط در یک کامپیوتر اجرا می شود و توسط سخت افزار های مخصوص مجازی سازی می شود. یک سوپر کامپیوتر وظیفه چندین کامپیوتر را دارد و به هر سایت مقداری رم و فضا اختصاص می دهد. این هاست ها معمولا گران هستند ولی سرعت آن ها بیش از بقیه هاست است. هاست VPS معمولا برای سازمان های هاستینگ خیلی قوی و پرمشتری گذاشته می شود .


Data Center چیست؟ وقتی سایت هایی مثل فیس بوک تا این حد بازدید دارند خب بدیهیست که اگر بخواهند تمام اطلاعات میلیون ها کاربر را بر روی یک کامپیوتر هاست مجازی یا هاست معمولی ذخیره کنند کامپیوتر بلافاصله کرش کرده و تمام اطلاعات کاربران در عرض یک چشم به هم زدن از بین می رود. پس باید جهت کمتر شدن هزینه و افزایش مقدار فضا آن ها را به قسمت های مختلفی که شبیه کابل های برق هستند و در آن اطلاعات ۰ و ۱ رد و بدل می شود. هر هاست معمولی مجازی یا هر نوع هاست باید یک یا چند Data Center داشته باشد.


انواع هاست

هاست ها به تناسب نوع استفاده از آن ها و ماهیتی که دارند، به طور متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند و در دسته های مشخصی لیست بندی می شوند. از جمله این لیست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.هاست اشتراکی (Shared Web Hosting)

2.هاست رایگان

3.هاست مجازی

4.هاست اختصاصی

5.هاست ابری

6.هاست خوشه ای

7.هاست پر سرعت

8.هاست نا محدود

9.لوکال هاست یا هاست محلی


هاست اشتراکی یا میزبانی اشتراکی 

هاست اشتراکی یا میزبانی اشتراکی در واقع به حالتی از میزبانی وب گفته می شود، که بر روی یک سرور، تعداد بالایی سایت قرار داده می شود.تعداد وب سایت های مستقر بر روی یک سرور در حالت هاست اشتراکی یا هاستینگ اشتراکی، یا میزبانی اشتراکی گاهی به بالای ۱۰۰۰ سایت نیز می رسد.معمولا این شیوه به صورت بهترین شیوه از نظر اقتصادی شناخته شده است.


هاست رایگان یا میزبانی رایگان

معمولا برای برخورداری از یک هاست و فضای میزبانی خوب نیاز است که هزینه هایی به صورت ماهانه یا سالانه انجام شود. برخی از شرکت ها که قصد تبلیغات و افزایش مشتری دارند، به اندازه محدودی اقدام به ارائه هاست رایگان می کنند.معمولا افرادی که در زمینه مدیریت سایت و استفاده از فضای میزبانی و هاست تازه کار هستند، یا اینکه از نظر اقتصادی توان خرید فضای میزبانی و هاست را ندارند، از مدل هاست رایگان استفاده می کنند.معمولا برای هاست رایگان، امکانات محدودی از نظر میزان فضا و غیره در نظر گرفته می شود.

هاست مجازی یا میزبانی مجازی 

در مدل هاست مجازی، کاربران با یک سرور مواجه هستند. این سرور به کمک برخی از نرم افزارها به چند سرور مجازی تقسیم بندی شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد. در این حالت برای هر کاربر، یک سرور مجازی اختصاصی لحاظ می شود.چیزی که در واقع برای کاربران لحاظ می شود، مثل این است که یک رایانه کامل در اختیار چند کاربر است اما هر کدام به بخشی از آن دسترسی دارند.همچون هاست اشتراکی، هاست مجازی یا میزبانی مجازی، می تواند به صورت مدیریت شده یا مدیریت نشده ارائه شود. معمولا هاست مجازی را به صورت VPS می شناسند.


هاست اختصاصی 

هاست اختصاصی دقیقا برخلاف هاست اشتراکی است و ماهیت آن نیز فرق دارد. در هاست اختصاصی معمولا یک سرور به یک سایت خاص اختصاص داده می شود. در چنین حالتی برخی از کارها نظیر نصب سیستم عامل ها و غیره بر عهده خود مشتری هاست.در مدل هاست اختصاصی، کاربر می تواند کنترل کامل منابع را در اختیار بگیرد تا برای عملیات دلخواه دچار محدودیت هایی نباشد.معمولا وب سایت های بزرگ و مطرح از هاست اختصاصی استفاده می کنند.


هاست ابری 

هاست ابری یکی از محبوب ترین شیوه های میزبانی یک سایت است که اخیرا مرسوم شده است. مزایای هاست ابری بر نمونه ها مقابل بسیار بیشتر است.در نمونه هاست ابری، یا هاست کلودی، بجای این که از پشتیبانی یک سرور بهره مند باشیم، چندین سرور در اختیار سایت خواهند بود.

این سرور ها هر کدام به نحوی، به مدیریت و اداره سایت می پردازند. به همین دلیل است که سایت هایی که روی هاست ابری یا فضای میزبانی ابری قرار می گیرند، معمولا آپتایم بالایی دارند.

گفته می شود که وب سایت هایی که نیاز به آپ تایم بالا دارند و میزان ترافیک شان نیز بالا است و برایشان این ترافیک اهمیت بالایی دارد، از فضای ابری استفاده می کنند.از مزیت هاست ابری و پشتیبانی از چند سرور این است که، وقتی که یک سرور دچار مشکل شود، عملیات مدیریت هاست و سایت، به کمک سرور های دیگر پوشش دهی می شود و این خصوصیت است که موجب آپتایم بالا  و دسترسی تقریبا دائمی می شود.از دیگر ویژگی های خوب هاست ابری این است که هیچ گونه محدودیتی در میزان استفاده از منابع برای چنین هاستی وجود ندارد. در هاست های غیر ابری، میزان محدودیت به وضوح دیده می شود که این ویژگی دست مدیران و وبمسترها را حسابی می بندد.


هاست خوشه ای 

هاست خوشه ای، چیزی شبیه به هاست ابری است. عبارت خوشه ای در واقع به این دلیل در این نوع فضای میزبانی به کار رفته که، همچون هاست ابری، در هاست خوشه ای نیز از پشتیبانی چندین سرور بهره مند خواهیم بود. بنابراین برای هاست خوشه ای، از تمام امکانات و ویژگی های مثبت هاست ابری برخوردار هستیم علاوه بر آن از مزایای هاست خوشه ای می توان به :

کنترل امنیت

توازن بار و منابع داده ای حیاتی سایت

بهره وری و افزونگی بالا     اشاره کرد.


تفاوت هاست و دامنه چیست؟

در حقیقت هاست و دامین و یا دامنه سایت نقش مکمل هم دارند. دامنه یا دامین سایت، آدرسی است که به سایت شما اختصاص دارد اما هاست، در واقع چیزی است که به دامنه و سایت شما سرویس دهی می کند.


دامنه رایگان چه تفاوتی با دامنه های دیگر دارد؟

در فضای مجازی، برخی از وب سایت ها هستند که به ارائه دامنه های رایگان می پردازند. در حقیقت این وب سایت ها، دامنه هایی را ارائه می کنند که به انتخاب خودشان باشد.در هنگام استفاده از دامنه رایگان، یک دامنه به انتخاب سایت ارائه دهنده انتخاب می کنید اما دیگر نیازی به پرداخت پول نیست.


آیا اتصال چند دامنه به سایت و هاست امکان دارد؟

اتصال چند دامنه به هاست و یا سایت، معمولا با عنوان، پارک دومین شناخته می شود که البته از این جهت، که یک سایت چند آدرس داشته باشد از نظر سئو سایت منتفی است.به جای پارک دامین این روزها از امکان ریدایرکت دامنه استفاده می شود که از نظر سئو نیز کاملا اصولی است و به سایت ضربه وارد نمی کند.


نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.